Een transformatie in zeven dagen en nachten.
Met zeven touwen worden de mensen uit de donkere schacht getrokken en moet elke kandidaat zeven gewichten dragen. Een overzicht van de mysterieuze gebeurtenissen.
De oorsprong
De Alchemische Bruiloft werd in 1616 gepubliceerd als het derde van de zogenaamde "klassieke Rozenkruisersgeschriften". De auteur Johann Valentin Andreae bleef lange tijd verborgen. Zijn auteurschap werd pas in 1799 bekend met de postume publicatie van zijn autobiografie door Seybold. Andreae vertelt het inwijdingspad van de christen in hermetisch gecodeerde vorm Rozenkruis (CRC) tot aan de wederopstanding van de onsterfelijke mens.
De verborgen betekenis is voor de lezer niet meteen duidelijk. Er is kennis van de klassieke alchemie, universele wijsheid en intuïtie nodig om het geheim van de roman te ontdekken. In de literatuursectie van deze website vindt u de volledige originele tekst en geselecteerde commentaren van Jan van Rijckenborgh, die dit werk halverwege de 20e eeuw opnieuw publiceerde en uitlegde. Het volgende artikel schetst de volgorde van de gebeurtenissen.
De zevenvoudige structuur van mentale processen
Essentiële mentale processen worden vaak vastgelegd als een zevenvoudige gebeurtenis. Hier zijn veel voorbeelden van. Genesis geeft inzicht in de zeven scheppingsdagen; Binnen zeven wereldtijdperken ontvouwt zich de involutie en evolutie van de mensheid en de wereld, en met zeven trompetstoten vindt de apocalyps plaats.
Dit geldt ook voor mensen op het pad van inwijding. Jan van Rijckenborgh schrijft in zijn commentaar op de Alchemistische Bruiloft: ‘Eerst en vooral is het nodig om onderzoek te doen naar het perfecte getal, het getal zeven. (…) Alleen dan kun je met succes geassocieerd worden met de grote pracht en glorie van de Zeven Geest, met het Volmaakte Getal. Er zijn dus zeven lessen om te leren, zeven cursussen om te volgen, zeven deugden om te kennen, zeven kwaliteiten om te verwerven.'
De zeven dagen en nachten van de Alchemistische Bruiloft van Johann Valentin Andreae duiden allereerst op de zeven ontwikkelingsstadia van de mens die leiden tot de wederopstanding van de onsterfelijke mens. Maar ze vertegenwoordigen ook een kosmologische ontwikkeling.
De eerste dag: de uitnodiging
Op een avond voor Pasen, de eerste dag van de Alchemistische Bruiloft, wordt Christian Rosenkreuz (CRC) door een engel uitgenodigd voor een koninklijk huwelijk. Dit is het begin van een zevendaags transformatieproces. Het is een alchemistisch huwelijk, dat wil zeggen een proces waarbij geest en materie een bijzondere verbinding aangaan. Hoewel Christian Rosenkreuz als gast wordt uitgenodigd, geven waarschuwingen aan dat zijn betrokkenheid veel verder zal reiken dan de status van gast. "Wil niet baden in puurheid, de bruiloft zal je zeker schaden."
Deze bruiloft werd hem zeven jaar geleden als in een visioen aangekondigd, en hij had zich er goed op voorbereid. Maar op deze specifieke avond voor Pasen wordt ‘vandaag’ drie keer benadrukt. Alleen vandaag, in het nu, kan de realisatie van het spirituele pad plaatsvinden. Hoewel Christian Rosenkreuz de uitnodiging verwachtte, vreest hij zijn onwaardigheid en onvermogen. Dus bereidt hij zich voor op de nacht, in de verwachting erachter te komen of hij ondanks zijn onwaardigheid deze kant op mag gaan.
De eerste nacht: De droom van de donkere schacht
Voor Christian Rosenkreuz worden spirituele gebeurtenissen die overdag onderworpen zijn aan het bedrog en de onwetendheid van het wakende bewustzijn vooral 's nachts onthuld. Zijn ervaringen en indrukken tijdens de zeven nachten, dus op astraal niveau, spelen een uiterst belangrijke rol. Hij ontvangt deze indrukken terwijl hij slaapt, zoals op die eerste nacht, of hij is de enige van alle gasten die bepaalde gebeurtenissen observeert en daardoor begrijpt.
De eerste nacht droomt hij van talloze gevangenen in een donkere schacht, waarvan sommigen met zeven touwen geleidelijk uit de diepte naar het licht worden getrokken. CRC is ook een van de geredden. Hij erkent duidelijk dat alleen genade de oorzaak van verlossing is en niet het individuele vermogen. In dit bewustzijn ontwaakt hij, en in dit bewustzijn ervaart hij de gebeurtenissen die voor hem liggen. Dit verklaart het grote vertrouwen in God waarmee hij de volgende ochtend aan het werk begint en het na zeven dagen tot een goed einde brengt.
De tweede dag: De reis naar het kasteel
Op de tweede dag begint Christian Rosenkreuz zijn reis naar het kasteel. Hij moet een van de vier paden kiezen, wat hem aanvankelijk niet lukt. Als hij op dit kruispunt getuige is van een duif die hij zojuist heeft gevoerd, wordt achtervolgd door een raaf, grijpt hij zonder aarzeling in: hij jaagt de raaf weg en rent een van de vier paden op waarvan hij niet meer terug kan. Hij koos spontaan voor de duif, voor het pad van de ontwikkeling van geest en ziel. De duif is al sinds de oudheid een symbool van de Heilige Geest.
Uiteindelijk komt hij aan bij het kasteel waar de bruiloft zal plaatsvinden. Een kasteel wordt geassocieerd met adel, grandeur, puurheid en macht. Het kasteel symboliseert een astrale sfeer van bijzondere sereniteit. Broeder Rosenkreuz is verbaasd over enkele van de andere aanwezige gasten, wier gemoedstoestand ver verwijderd is van zijn nederige en bewuste houding. Hij is verbaasd dat ze überhaupt in dit gebied konden komen. Maar de volgende dag moeten alle gasten worden gewogen om te bewijzen dat ze de bruiloft waardig zijn.
De tweede nacht: een geruststellende droom
Omdat CRC zijn nieuwe omgeving nog niet kent en meer dan ooit overtuigd is van zijn onwaardigheid, maakt hij van de gelegenheid gebruik om de nacht vastgebonden in de voorkamer door te brengen en zo te worden bevrijd van de aangekondigde wegingsceremonie. De nacht begint in wanhoop en tranen, maar opnieuw krijgt hij hulp in een droom. De boodschap die daarin vervat zit, dat degenen die zichzelf verhogen, diep vallen, geeft hen troost en hoop. Dus concentreert hij die nacht zijn krachten en verzamelt zichzelf om zich in deze nieuwe staat te oriënteren en zich ervan bewust te kunnen worden.
De derde dag: De zeven gewichten
Op de derde dag vindt er een serieuze test plaats: de kandidaten moeten bewijzen dat ze geschikt zijn voor de alchemistische bruiloft door op een grote weegschaal met zeven gewichten te gaan zitten. Tegen zijn verwachtingen in bewijst Christian Rosenkreuz zijn bijzondere positie onder de deelnemende gasten door de verdrievoudigde gewichten te weerstaan. Dit betekent dat het overeenkomt met de stralingseffecten van de geest in zijn zeven gezichtspunten.
De derde nacht: De droom van de gesloten deur
Op de derde nacht probeert Christian Rosenkreuz een deur in zijn droom te openen, wat hem uiteindelijk lukt. Dit betekent dat het slagen voor de test de daadwerkelijke deur naar het kasteel, naar het geest-zielveld, heeft geopend. Hij is nu klaar voor de volgende stap.
De vierde dag: dood en een nieuw begin
Op de vierde dag verkent broeder Rosenkreuz eerst het kasteel. Talrijke details onthullen nieuwe perspectieven en inzichten in de perfectie van deze sublieme plek voor de nieuwkomer.
De vierde dag, de vierde stap, bevindt zich in het midden binnen zeven stappen. De vier is het tapijt, het fundament waarop – na de goddelijke aanraking – gebouwd kan worden. De basis om door te gaan op het spirituele pad is het overwinnen van de oude, sterfelijke natuur. Al het persoonlijke moet wegvallen zodat het ware zelf zich kan ontwikkelen: zonder de dood kan er geen nieuw leven zijn.
Het lijkt dus heel logisch dat de onthoofding van zeven mensen, namelijk de drie koningsparen en de Moor, later op deze vierde dag plaatsvindt. Deze mensen symboliseren de oude eigenschappen en capaciteiten van de sterfelijke mens, die onderweg een obstakel zijn geworden en daarom moeten sterven. Dit is op de vierde dag mogelijk omdat er al een nieuw, lichtgevend zielsvermogen is ontstaan, dat als basis kan dienen voor de dood van het oude en de herschepping van het origineel.
De vierde nacht: De zeven schepen
Ook deze nacht ontdekt Christian Rosenkreuz weer iets belangrijks. Hij merkt dat de geesten van de onthoofde mensen in zeven schepen over de zee drijven naar het eiland waarop de toren van Olympus staat. De vurige principes van de oude persoonlijkheid blijven intact omdat ze niet van deze wereld komen. Hun vlammen versmelten daarom met het alchemistische proces.
De vijfde dag: de dag van de liefde
De begrafenis van de onthoofde mensen vindt plaats op de vijfde dag. In werkelijkheid zijn de graven en doodskisten leeg, wat alleen Christian Rosenkreuz weet.
Daarvoor ziet CRC, geleid door zijn persoonlijke page, de godin Venus naakt in haar graf liggen, wat zijn gevolgen zal hebben aan het einde van de zevende dag. In de breedste zin symboliseert Venus liefde in verschillende vormen en uitdrukkingen. Voor Christian Rosenkreuz krijgt liefde een nieuwe dimensie. Liefde is de enige toestand die van betekenis is, zowel in ons sterfelijke bestaan als in de onsterfelijke wereld van ziel en geest. Zo zingen de zeedieren tijdens de reis naar de toren van Olympus over de liefde:
Wat doet ons overwinnen? Liefde.
Hoe liefde vinden? Door liefde.
Waar laat je goede werken schitteren? In liefde.
Wie kan deze twee verenigen? Liefde.
Het getal vijf symboliseert als pentagram de werkzaamheid van de nieuwe ziel. Maar de nieuwe zielsmens is liefde. Deze zielsstructuur wordt nu duidelijk op het vijfde niveau.
De vijfde nacht: Bij de Toren van Olympus
'S Nachts ziet Christian Rosenkreuz de zeven vlammen neerdalen naar de top van de toren van Olympus. De betekenis van deze ongebruikelijke waarneming wordt hem pas duidelijk aan het einde van het alchemistische proces, dat in de Toren van Olympus zijn bekroning zal vinden.
De zesde dag: De dag van alchemistische transformatie
Na de dood de opstanding. Op deze zesde dag vindt het eigenlijke transfiguristische werk plaats, het werk van transformatie in geest, ziel en lichaam. Christian Rosenkreuz werkt met zijn kameraden aan de wederopstanding van het koninklijk paar, dat moet worden opgevat als symbool van de onsterfelijke geest-zielmens.
Het alchemistische werkstuk vordert van verdieping naar verdieping. Vooral hier krijgt de lezer een indruk van het krachtige innerlijke laboratorium waarin hij zelf staat en werkt om zijn eigen geestelijk herstel tot stand te brengen of daaraan te werken.
De alchemist plukt op de achtste verdieping de vruchten van zijn arbeid. De jonge koning en koningin worden opgewekt. Ze bereiken een onsterfelijk leven wanneer het vlammende eeuwigheidsprincipe bij hen binnenkomt. Dit is de geest zelf, die van God kwam. Hij brengt het koninklijk paar, het menselijke archetype, weer tot leven. Het kwam voort uit de kracht van beneden – uit de transformatie van de sterfelijke mens door de dood – en uit de kracht van boven, de kracht van de geest.
Dit doet denken aan het grote hermetische axioma ‘zo boven, zo beneden’, weergegeven door twee driehoeken en een symbool voor het getal zes.
De zesde nacht
Na dit volbrachte werk slaapt Christian Rosenkreuz op de zesde nacht een diepe, zachte en lange slaap.
De zevende dag: het koninklijk huwelijk
Op de zevende dag, de dag van overvloed, de dag van vervulling, wordt het koninklijk huwelijk gevierd. Christian Rosenkreuz en zijn metgezellen worden benoemd tot Ridders van de Gouden Steen. CRC wil maar één ding: altijd dicht bij de koning staan. Uiteindelijk krijgt hij echter de taak om als poortwachter "ver weg" van de koning de nieuwkomers het kasteel binnen te leiden. Omdat hij op een bijzondere manier verbonden is met Venus, met liefde, is het zijn taak om de mensheid te dienen met deze kracht van liefde, om een open poort te zijn naar de spirituele wereld. CRC is hierdoor bedroefd omdat het hem lijkt te scheiden van de koning, van de geest.
De zevende nacht: De nieuwe opdracht
Ook hier openbaart de werkelijke betekenis zich pas 's nachts weer: CRC ervaart dat hij "thuis is gekomen", want de vervulling van zijn missie bewijst de verbinding tussen geest (koning), ziel (koningin) en lichaam (poortwachter).
Het verhaal eindigt hier abrupt en schijnbaar open. Dat moet echter wel het geval zijn, omdat er een cyclus van zeven is vervuld. Nu begint een nieuwe cyclus op een ander, hoger gebied van het leven waar in deze wereld geen woorden voor bestaan.
Vertaling van een blog van rosenkreuz.de